Jak oddychać podczas ćwiczeń?

2015-08-03 10:08:33
Jak oddychać podczas ćwiczeń?

Jedna z podstawowych życiowych czynności ma szczególne znaczenie podczas wzmożonego wysiłku fizycznego. Dostarczenie odpowiedniej dawki tlenu znacznie wzmaga efekty ćwiczeń.

Brak odpowiedniego rytmu oddychania powoduje szybsze zmęczenie, gwałtowny wzrost ciśnienia krwi i blokowanie jej dopływu do mózgu. Proces ten powinien być dostosowany do rodzaju aktywności - ćwiczenia siłowe i ćwiczenia kardio rządzą się odmiennymi prawami. Podstawową regułą jest wypuszczanie powietrza w momencie, kiedy mięśnie są w największym napięciu oraz nabieranie go podczas ich rozluźnienia. Wdech należy więc robić w momencie opadania ciała podczas pompek, przechodzenia do pozycji leżącej przy "brzuszkach" czy opuszczania hantli lub sztangi. Wydech zaś powinien mieć miejsce w momencie największego wysiłku, aby zasilić krwiobieg świeżą dawką tlenu. Absolutnie niedopuszczalne jest wstrzymywanie oddechu podczas ćwiczeń - może to doprowadzić do omdlenia, a nawet uszkodzenia naczyń krwionośnych. Optymalną metodą jest nabieranie powietrza ustami (dzięki temu "pompujemy" go większą ilość) i wypuszczanie nosem.

Nieco inaczej powinno wyglądać oddychanie podczas biegania czy jazdy na rowerze. Tutaj najważniejszy jest stały i niezmienny rytm, który należy wypracować sobie indywidualnie. Wdech i wydech mogą np. odbywać się co kilka kroków lub co kilka sekund - organizm sam wyreguluje swoje zapotrzebowanie i zmusi płuca do intensywniejszej pracy.

Oddech jest niezwykle ważny także podczas pływania. Powietrze należy wypuszczać będąc pod wodą, zaś przy jego nabieraniu przekręcać głowę w bok, by uniknąć zachłyśnięcia. Zgranie rytmu oddechu z rytmem zanurzeń/wynurzeń zaowocuje dłuższym zachowaniem energii, szybszym płynięciem i - co za tym idzie - lepszym rozwojem kondycyjnym.

I ostatnia sprawa - oddychanie przeponą. Zapewnia lepszą pracę serca, dotlenia niemal każdą komórkę, łagodzi objawy stresu. Warto opanować prostą technikę pracy tego cienkiego mięśnia między jamą brzuszna a klatką piersiową, by uniknąć zadyszki i niekorzystnego niedotlenienia nie tylko podczas wyczerpujących ćwiczeń.

 

Tagi: