CrossFit i kulturystyka - różnice i podobieństwa

2017-03-09 15:11:39
CrossFit i kulturystyka - różnice i

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem regularnych treningów siłowych? Szukasz dyscypliny dla siebie? Sprawdź, na czym polegają kulturystyka i CrossFit.

Na pierwszy rzut oka te dwie dyscypliny niewiele się różnią. Obie dotyczą treningów siłowych, obejmują podobne ćwiczenia i związane są z podnoszeniem ciężarów. Zasadniczą różnicą jest jednak intensywność treningów, ich dynamika oraz osiągane rezultaty. Przyjrzyjmy się im bliżej!

Osoby wybierające kulturystykę stawiają na zrównoważone ćwiczenia, związane z kilkoma powtórzeniami i wprowadzaniem nowych elementów. Tutaj najważniejsza jest precyzja, nie szybkość czy wysoka intensywność treningu. Tymczasem CrossFit zakłada ćwiczenia na czas lub na określoną ilość powtórzeń, jest bardziej dynamiczny i męczący. Podczas gdy kulturysta spędza na siłowni ok. 1,5 – 2 godzin, crossfitowiec wykonuje swój trening w 30-60 minut. Różnice w intensywności przekładają się na wygląd sylwetki i efekty treningu: w przypadku kulturystyki głównym celem jest przyrost masy mięśniowej przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej. CrossFit nie daje tak dużych efektów redukcyjnych. Tutaj efektem nie jest wzrost masy, a wyrzeźbione ciało, wysoka sprawność i wzmocnienie kondycji.

Ponieważ trening może składać się z wielu elementów (bieganie, gimnastyka, akrobatyka, podnoszenie ciężarów, a nawet wioślarstwo), osoby trenujące niejednokrotnie stać na prawdziwie widowiskowe popisy z saltami, staniem na rękach, wykonywaniem wysokich skoków itp. CrossFit pozwala zatem na większą kreatywność, podczas gdy kulturystyka jest raczej dyscypliną standardową, „stonowaną” i bardziej jednowymiarową. Więcej na temat konkretnych ćwiczeń w obu dyscyplinach przeczytasz na stronie: http://dbx-sport.pl/.

Kolejną różnicą między tymi dwoma dziedzinami sportu jest koszt treningów – w przypadku CrossFitu o wiele wyższy niż klasyczne ćwiczenia na siłowni. Warto również pamiętać, że dynamiczny trening niesie ze sobą większe ryzyko kontuzji, zwłaszcza kolan, pleców i barków, które są mocno obciążone podczas wykonywania ćwiczeń crossfitowych. Oczywiście kulturystyka też może być niebezpieczna: wystarczy podnieść zbyt duży ciężar czy zastosować złą technikę. Tym niemniej kontuzje zdarzają się tutaj znacznie rzadziej. Ryzyko urazów w CrossFicie dodatkowo zwiększa konieczność regularnego rozciągania, czyli stałej pracy nad mobilnością. Z tego względu osoby początkujące powinny ćwiczyć CrossFit pod okiem trenera lub zapisać się na zajęcia grupowe.

 

Tagi: