Joga dla kobiet: czym się wyróżnia?

2017-03-20 20:06:10
Joga dla kobiet: czym się wyróżnia?

Joga jest jedną z tych form aktywności ruchowej, która nadaje się dla wszystkich, niezależnie od płci, wieku czy stanu zdrowia. Kluczem jest tu taki dobór pozycji i ćwiczeń, które będą zgodne z potrzebami i stanem zdrowia każdego z osobna.

Joga dla kobiet i joga dla mężczyzn – czy ten podział ma sens?

Jogę wymyślili i opracowali mężczyźni. Dlatego dobór asan i dostosowanie ich do specyfiki kobiecego ciała – delikatniejszego, ale jednocześnie bardziej elastycznego – zdaje się uzasadnione. Kobiety gdzie indziej mają przecież środek ciężkości, a ich organizm pozostaje pod silnym wpływem funkcji rozrodczej – miesiączkuje, wydaje na świat potomstwo, prawie nieustannie znajduje się w stanie burzy hormonalnej.

Joga silnie oddziałuje na funkcjonowanie każdego, kto zdecyduje się ją praktykować. Dzięki ćwiczeniom możemy poprawić działanie konkretnego układu lub organu oraz ukierunkować wewnętrzną energię zgodnie z aktualnymi potrzebami. Joga pomaga oczyszczać ciało z toksyn, wspomaga przemianę materii oraz wzmacnia psychikę i ciało kobiety, gdy ta jest w stanie ciągłych zmian hormonalnych. W zależności od tego, w którym momencie cyklu menstruacyjnego akurat się znajduje, ćwiczenia dostosowywane są do jej możliwości i ograniczeń.

 

Joga podczas okresu

Praktykowanie jogi pomaga przetrwać bolesne miesiączki i pozbyć się napięcia, które w czasie menstruacji skumulowane jest w dole brzucha. Poszczególne asany rozładowują napięcie, likwidują przykurcze i łagodzą ból. Niektóre pozycje (na przykład z lekko uniesionymi nogami lub z wykorzystaniem wałków) są odpowiednie również dla tych kobiet i młodych dziewcząt, które przechodzą bardzo bolesne i obfite krwawienia. Podczas miesiączki nie wszystkie ćwiczenia jednak są dozwolone. Nie powinno się wtedy wykonywać pozycji odwróconych (chociażby stania na głowie, czyli szirszasany, zwanej królową asan), ponieważ zatrzymuje to toksyny, które czekają na wydalenie wraz z krwią menstruacyjną. Jeśli praktykowanie jogi lub jakiejkolwiek aktywności ruchowej pragniemy rozpocząć samodzielnie, musimy znać zasady wykonywania ćwiczeń i pojąć ich funkcje oraz wpływ na organizm. W sukurs przyjdą nam książki o jodze i fitnessie, a także programy treningowe prezentowane przez wykwalifikowanych trenów fitness oraz doświadczonych praktyków jogi.

 

Joga hormonalna i podczas ciąży

Praktykowanie jogi w celu zrównoważenia pracy układu hormonalnego jest szczególnie pomocne w okresie menopauzy. Właściwie skomponowany zestaw i rytm ćwiczeń (joga hormonalna jest bardziej dynamiczna i energetyzująca) korzystnie wpływa również na działanie tarczycy oraz sprzyja staraniom o dziecko. Natomiast już w trakcie ciąży, ćwiczenie asan wzmacnia mięśnie dna miednicy, a także poprawia samopoczucie i ogólną sprawność.

 

Tagi: