Badania a uprawianie sportów

2017-04-07 10:46:16
Badania a uprawianie sportów

Każda aktywność fizyczna może być obarczona ryzykiem. Przed jej podjęciem warto zrobić badania profilaktyczne. Dowiedz się, jakie badania będą wskazane, zanim przystąpisz do treningu!

Przed podjęciem aktywności fizycznej warto wykonać badania profilaktycznie z kilku powodów. Po pierwsze, dzięki temu zyskamy ogólny obraz stanu, w jakim znajduje się nasze ciało i będziemy wiedzieć, nad czym warto popracować. Po drugie, w przypadku jakichkolwiek odchyleń od normy będzie można podjąć kroki mające na celu wyleczenie. I wreszcie po trzecie, gdy dobrze poznamy nasz organizm, łatwiej będzie ułożyć efektywny trening.

 

Jak przygotować się do badań?

Badanie krwi należy przeprowadzać na czczo. Dzień przed badaniem nie zaleca się picia alkoholu i spożywania ciężkich, tłustych potraw. Ostatni posiłek najlepiej spożywać w okolicach godziny 18 – niech to będzie coś lekkiego, na przykład kanapka z wędliną i warzywami. Jeśli zjesz coś tłustego wieczorem, to kilkanaście godzin później nadal możesz mieć podniesiony poziom trójglicerydów we krwi.  Rano nie można nic pić ani jeść, ponieważ mogłoby to zaburzyć wynik badania.

 

Jakie badania zaleca się wykonywać sportowcom profesjonalnym i amatorom?

1. Badanie glukozy na czczo

Poziom cukru w organizmie dużo mówi o ciele. Glukoza na czczo nie powinna być wyższa niż 100 mg/dl. Niektórym osobom zaleca się również zrobienie badania obciążającego glukozą. Pacjent przychodzi na badanie na czczo i w szpitalu lub gabinecie lekarskim musi wypić 75 g glukozy. Po godzinie przychodzi na pobranie krwi – dzięki temu można stwierdzić, czy organizm radzi sobie z przetworzeniem dużych dawek cukru naraz. Badanie umożliwia wykluczenie (lub stwierdzenie) cukrzycy albo stanu przedcukrzycowego.

 

2. Badanie cholesterolu

Profil lipidowy to badanie, które informuje o ilości posiadanych komórek tłuszczowych. W trakcie badania sprawdza się poziom dobrego i złego cholesterolu (HDL i LDL), cholesterol całkowity i stężenie trójglicerydów. Zbyt duży poziom komórek tłuszczowych w organizmie zagraża zdrowiu, dlatego osoby z wysokim cholesterolem tym bardziej powinny włączyć regularne ćwiczenia do swojego trybu życia. Osobom z dużą ilością tłuszczowych związków chemicznych szczególnie poleca się ćwiczenia cardio, na przykład bieganie. Dlaczego? Ćwiczenia cardio bardzo pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu – zmniejszają poziom złego i podwyższają poziom dobrego. Ponadto regularna aktywność fizyczna zwiększa wydolność serca i poprawia krążenie, zapobiegając przy tym chorobom układu krążenia.

 

3. Badanie ciśnienia krwi

Kontrola ciśnienia krwi powinna odbyć się u każdej osoby jeszcze przed podjęciem jakichkolwiek treningów. Dlaczego? Choć aktywność fizyczna może zmniejszać nadciśnienie, to jednak nie każde ćwiczenia są wskazane przy wysokim ciśnieniu. Przede wszystkim nie zaleca się sportów ekstremalnych, takich jak np. wspinaczki górskie. Treningi powinny przebiegać w stałym, ale nie nadmiernie obciążającym pacjenta rytmie. Przy wysokim nadciśnieniu zaleca się ćwiczyć w obecności trenera personalnego.

Ciśnienie bada się za pomocą ciśnieniomierza. Za prawidłowe uznaje się ciśnienie o wartości 120/80 mm/Hg, gdzie 120 to ciśnienie skurczowe, a 80 – rozkurczowe.

 

4. Badanie BMI

BMI to współczynnik masy ciała. W badaniu uwzględnia się wagę i wzrost pacjenta. Dzięki temu można określić, czy dana osoba ma prawidłową masę ciała, czy występuje u niej wychudzenie, nadwaga lub otyłość. Badanie BMI najlepiej jest przeprowadzać na profesjonalnych urządzeniach. Warto pamiętać, że współczynnik daje ogólną wiedzę o ciele człowieka, ale nie jest miarodajny chociażby w przypadku kulturystów, których masa mięśniowa waży na tyle dużo, że wynik może wskazać… nadwagę. Znacznie dokładniejszym badaniem jest analiza składu ciała.

 

5. Analiza składu ciała

Analiza składu ciała to bezpieczny i nieinwazyjny sposób na skontrolowanie składu ciała. Całkowita analiza obejmuje kilkanaście współczynników. Analizator Składu Masy Ciała SECA 535 umożliwia przeprowadzenie badania BMI oraz BCC, czyli stosunku masy tłuszczowej do beztłuszczowej w ciele człowieka. Ponadto urządzenie sprawdza też wagę osoby badanej oraz jej poziom tkanki tłuszczowej w %. Badanie jest bardzo wiarygodne, ponieważ obejmuje kilka czynników: FFM (masa ciała beztłuszczowa), FMI (masa ciała tłuszczowa), SMM (masa mięśni szkieletowych), TBW (całkowita ilość wody w ciele), ECW (ilość wody pozakomórkowej), HYD (uwodnienie).

Analizator Składu Masy Ciała SECA 535 pozwala również na przeprowadzenie analizy brzusznej na podstawie dwóch współczynników: VAT i WC. Pierwszy z nich określa brzuszną tkankę tłuszczową. To ważne badanie, ponieważ pozwala na wykrycie ewentualnej otyłości brzusznej. Otyłość brzuszna może być powiązana m.in. z zaburzeniami hormonalnymi i cukrzycą typu 2. Wskaźnik WC informuje o stosunku naszego obwodu w talii wobec norm (co także pozwala określić, czy dana osoba cierpi na otyłość brzuszną).

Analizator Składu Masy Ciała SECA 535 umożliwia także wyliczenie podstawowej i całkowitej przemiany materii. Podstawowa przemiana materii (w skrócie PPM) to inaczej minimalne tempo energii zużywanej przez organizm na pracę narządów i funkcjonowanie ciała. Przykładowo, jeśli czyjaś PPM wynosi 1200 kalorii, to oznacza, że dokładnie taką ilość energii dana osoba zużywa w stanie zupełnego spoczynku na pracę mózgu, serca, wątroby, nerek itd. Z kolei całkowita przemiana materii (CPM) określa całą zużytą energię w ciągu doby. CPM uwzględnia również aktywność fizyczną w ciągu dnia, dlatego osoby, które pracują fizycznie, będą mieć znacznie wyższe CPM od osób, które większość dnia spędzają w pozycji siedzącej.

Dzięki Analizatorowi Składu Masy Ciała SECA 535 można także wykonać badanie temperatury w różnych miejscach – dousznie, pod pachą lub doodbytniczo. Urządzenia można używać do badań na wielu płaszczyznach. Korzystać z niego mogą zarówno dietetycy, lekarze specjaliści, fizjoterapeuci, jak i trenerzy personalni i osoby zajmujące się fitnessem.

 

Tagi: