Wybieram fitness – jak zacząć trenować, by się nie zrazić?

2018-05-08 16:24:19
Wybieram fitness – jak zacząć trenować,

W byciu fit jest zdecydowanie więcej przyjemności niż wyrzeczeń. Na początku drogi nietrudno jednak popełnić kilka głupich błędów i się zrazić. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci gładko i bez bólu wejść w świat fitnessu:

1. Zacznij dziś, a nie jutro lub „w nowym roku”

Rozpoczęcie aktywnego stylu życia to jeden z najczęstszych planów notorycznie odkładanych „na jutro”. Jeśli naprawdę ma się powieść, zacznij dziś, a nawet w tej chwili, w tej godzinie. Nie czekaj do nowego roku lub do poniedziałku. Sport to fantastyczna forma spędzania czasu – relaksuje, poprawia krążenie, pobudza wydzielanie endorfin. Odkładając go ciągle na później sprawiasz, że sport zaczyna kojarzyć się z przykrym obowiązkiem, którego wolałbyś uniknąć.

 

2. Nie skacz na głęboką wodę

Jeśli przez ostatnie lata byłeś typem kanapowca, musisz przejść fazę adaptacyjną, czyli zaprzyjaźniać się z aktywnością fizyczną stopniowo. Na pierwszy ogień wybierz taki rodzaj treningu, abyś mógł go bez problemu ukończyć. Chcesz dołączyć do szerokiego grona fanów biegania? Zacznij od szybkich marszów około 2-3 razy w tygodniu, a następnie przerzuć się na marszobieg. Pierwszy trening nie powinien być forsujący.

 

3. Trenuj z rozsądną częstotliwością

Zajęcia 2 razy w tygodniu w klubie fitness, a oprócz tego pół godziny biegania raz na tydzień (lub w odwrotnej konfiguracji) – to wystarczy na początek. Z biegiem czasu, ciału samo da Ci znać, że jest już gotowe na intensywniejszy wysiłek.

 

4. Wypróbuj różne rodzaje treningów

Nazwy zajęć w klubach fitness brzmią zwykle dziwacznie i niezrozumiale. Zanim wybierzesz któreś z nich, zapytaj instruktora lub sprawdź w sieci, czego możesz się na nich spodziewać. Wypróbuj kilka treningów, ale te naprawdę ciężkie, jak tabata czy crossfit, odłóż na później. Świetny dla początkujących jest streching, pilates lub taniec. Możesz też zdecydować się na bardziej wymagające zajęcia, pod warunkiem, że ćwiczenia będziesz wykonywać we własnym tempie i z właściwym sobie obciążeniem.

 

5. Wyznacz cel

Konkretnie sformułowany, ale realistyczny cel to najlepsza motywacja. Przed przystąpieniem do pierwszego treningu zważ się, zmierz i zrób zdjęcia sylwetki. Powtarzaj to regularnie i śledź efekty.

 

6. Nie zapominaj o rozgrzewce i rozciąganiu

Rozgrzewka przed treningiem, rozciąganie po treningu – to jedynie dodatkowe 10 minut, a pozwala zwiększyć efektywność ćwiczeń poprzez przygotowanie mięśni oraz zapobiec kontuzjom i zakwasom.

 

7. Zapisz się na zajęcia grupowe

Zobaczysz na nich, że wiele osób startuje z tego samego poziomu co Ty. Grupa mobilizuje i stwarza atmosferę pełną dobrej energii.

 

 

Tagi: