Kofeina a trening siłowy. Jak picie kawy wpływa na rozwój mięśni?

2018-05-09 13:28:09
Kofeina a trening siłowy. Jak picie kawy

Jak wszyscy dobrze wiemy – kawa pobudza. Czy jej wzmacniający wpływ można wykorzystać do polepszania efektów treningowych? W końcu różne źródła kofeiny mogą na różne sposoby wpływać na organizm.

Kawa a kofeina

Kofeina jest jednym z najbardziej powszechnych, tanich i naturalnych substancji ergogenicznych, a więc tych, których spożywanie realnie wpływa na zwiększenie osiągnięć treningowych bez podnoszenia intensywności ćwiczeń. Mówi się zresztą, że kofeina jest „pracotwórcza”. Czy oznacza to, że picie kawy pomaga w budowie masy mięśniowej?

Kawa to główne i najłatwiej dostępne, naturalne źródło kofeiny. Kofeina i kawa są dla nas wręcz synonimiczne. Potrzebujemy kofeiny, a więc sięgamy po kawę. Nie błądzimy przy tym ani trochę – większość właściwości, jakie posiada kawa, wynika z tego, że zawiera ona kofeinę.

Jak dowiedziono licznymi badaniami, kawa ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie i kondycję fizyczną. Kofeina przyśpiesza odnawianie glikogenu, rozkurcza mięśnie, wspomaga ich regenerację i zwiększa wydolność oddechową oraz intensyfikuje spalanie tkanki tłuszczowej. Natomiast inne substancje zawarte w kawie, np. przeciwutleniacze, zapobiegają rozwojowi chorób – nadciśnienia tętniczego, nowotworów oraz cukrzycy. To głównie ich obecność sprawia, że kawa jako źródło kofeiny, ma potencjał prozdrowotny. Specyficzny proces przetwarzania i palenia kawy powodują jednak, że niektóre substancje w niej obecne obniżają ergogeniczność kofeiny. A zatem picie kawy nie wzmacnia efektywności treningu tak, jakbyśmy chcieli. Skuteczniejsze w tej materii okazują się suplementy z kofeiną w tabletkach lub w proszku. Stosowane przed treningiem intensywnie pobudzają, zwiększają wydolność organizmu i pozwalają na dłuższy oraz bardziej intensywny trening.

 

Co zamiast małej czarnej?

Kawa wpływa na cały organizm, i o ile nie wypijamy więcej niż 6 filiżanek dziennie, mowa jest w zasadzie wyłącznie o wpływie pozytywnym. Jeśli jednak z jakichś przyczyn nie chcesz lub nie możesz pić kawy, pamiętaj, że kofeina to alkaloid dość powszechny w świecie roślin i możesz pozyskać ją również z innych źródeł. Jednym z nich jest herbata. Kofeina zawiera się również w guaranie i kakao. Inną, dla wielu o wiele bardziej efektywną alternatywą jest też przyjmowanie kofeiny w formie suplementu, o czym była mowa powyżej. Picie kawy jest jednak o wiele bezpieczniejszym i naturalnym sposobem pobudzenia organizmu.

 

 

Tagi: