Aerial yoga – na czym polega?

2015-08-03 10:08:33
Aerial yoga – na czym polega?

Niezwykle ciekawe ćwiczenia oferuje nam aerial yoga – technika porównywana ze "slow fitnessem", lecz wykorzystująca elastyczny materiał w celu wykonania konkretnych asanów... w powietrzu!

 AERIAL YOGA – PODSTAWOWE INFORMACJE

Aerial yoga nazywana jest również „anti-gravity yogą” ze względu na pomysłowy sposób wykonywania kolejnych, relaksujących ćwiczeń w powietrzu. Występuje również pod bardziej potocznym określeniem - „yoga na hamaku”, ponieważ pomocą w ćwiczeniach są właśnie hamaki – huśtawki z materiału podwieszone nad ziemią, w których można leżeć, siedzieć, stać i bez obciążania stawów wykonywać wszystkie przygotowanie ćwiczenia gimnastyczne.

Można powiedzieć, że aerial yoga łączy w sobie kilka technik gimnastyki, tańca, fitnessu, akrobatyki, stretchingu (rozciągania) i samej yogi. Nie tylko pozwala poprawić sylwetkę, lecz także działa również kojąco i relaksująco na psychikę.

Jakie korzyści zdrowotne przynosi?

- wzmacnia mięśnie

- odciąża stawy

- odciąża kręgosłup i likwiduje ból

- redukuje stres

- pozwala pracować nas świadomym oddechem

- wysmukla sylwetkę i poprawia kondycję

 

AERIAL YOGA – TECHNIKI I ĆWICZENIA

Szczególnym rodzajem ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć są tak zwane „pozycje odwrócone”. Pozwalają one na swobodne zawiśnięcie w powietrzu – bardzo relaksują, regenerują organizm i pozwalają odciążyć zwykle przeciążony w trakcie innych ćwiczeń kręgosłup. Hamak pomaga również kształtować poprawną postawę ciała ze względu na jego symetryczne ułożenie w trakcie ćwiczeń. Dzięki niemu zyskujemy możliwość przybrania takich pozycji, które podczas normalnych ćwiczeń byłyby nieosiągalne ze względu na ograniczone możliwości naszego organizmu. Hamaki gwarantują bezpieczeństwo i asekurują podczas bardziej zaawansowanych technicznie ćwiczeń.

Niezwykłą zaletą tego typu gimnastyki jest jej zbawienny wpływ na nasze zdrowie – zapobiega bowiem zgubnemu działaniu procesów grawitacyjnych na nasz organizm (m.in. opadaniu organów, pogarszaniu się stanu układu krążenia i stopniowo spadającemu poziomowi dotlenienia komórek).

Kolejną fascynującą techniką jest tzw. „latanie”, które polega na wykonywaniu ćwiczeń, gdy hamak jest w ruchu. Może to być problematyczne dla początkujących, ale z każdą kolejną chwilą nabieramy doświadczenia i wprawy. Takie ćwiczenia pozwalają się skoncentrować na konkretnym zadaniu, relaksują, wyciszają i pozwalają uporać się z ograniczeniami oraz blokadami, jakie sami sobie narzucamy.

Zajęcia kończy swobodna relaksacja, podczas której poddajemy się grawitacji i kołyszemy w spokoju w powietrzu – wraz z ruchem hamaku – aż do chwili, gdy wszyscy stają się wyciszeni, a hamak się zatrzymuje

 

AERIAL YOGA – DLA KOGO?

Aerial yoga jest przeznaczona niemal dla wszystkich – nie ma żadnych ograniczeń wiekowych czy sprawnościowych. Jednak ze względu na „pozycje odwrócone” konieczne jest wprowadzenie pewnych środków ostrożności. Tego typu ćwiczeń powinny unikać kobiety w ciąży, osoby które niedawno przeszły operację (bądź wstrzyknęły sobie botox w ciągu sześciu godzin przed zajęciami), jak również wszyscy z niżej wymienionymi schorzeniami:

- jaskra

- choroby serca/zawał

- bardzo niskie lub bardzo wysokie ciśnienie

- zawroty głowy/skłonność do omdleń

- choroby układu nerwowego

- osteoporoza

- zespół cieśni nadgarstka

- zapalenie stawów

- zapalenie zatok przynosowych

- dyskopatia

- przepuklina rozworu przełykowego.

 

Tagi: