Dieta kulturysty: białko sojowe czy zwierzęce?

2015-08-03 10:08:33
Dieta kulturysty: białko sojowe czy

Każdy, kto chce zbudować masę mięśniową, musi dostarczać swemu organizmowi sporo białka. Wiele osób zastanawia się, które jest lepsze: sojowe czy zwierzęce?

 BIAŁKO SOJOWE

Soja zawiera bardzo dużą ilość wartościowego białka – i to takiego, którego skład jest najbardziej zbliżony do białka zwierzęcego spośród wszystkich produktów roślinnych. Soja ma więcej białka niż – również popularne – groch i fasola, choć jest od nich nieco bardziej kaloryczna. Posiada jednak o wiele mniej kalorii niż mięso. Ponadto dostarcza organizmowi wiele cennych witamin i składników mineralnych.

Według prowadzonych od dawna badań, produkty sojowe korzystnie oddziałują na nasz organizm: pomagają ustrzec się nowotworów, miażdżycy, chorób serca oraz chronią przed gromadzeniem się złego cholesterolu (nie obniżając przy tym poziomu tego dobrego). Stosowane są również w profilaktyce osteoporozy.

 

BIAŁKO ZWIERZĘCE

Mięso jest znakomitym źródłem białka oraz żelaza. Oczywiście, wszystko z umiarem – nadmiar czerwonego mięsa może bowiem powodować cukrzycę, choroby serca oraz nowotwory. Lepiej zatem wybierać cielęcinę albo drób. W białym mięśnie odnajdziemy mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią organizm przed zmianami miażdżycowymi.

Mięso jest źródłem pełnowartościowego białka, dlatego jest tak bardzo cenione przez kulturystów i wszystkich, którzy pragną zwiększyć swoją masę mięśniową. Jest lepiej przyswajalne przez organizm człowieka niż białko roślinne – posiada przy tym mnóstwo cennych aminokwasów, które potrzebne są do budowy ludzkich tkanek, a których nasze organizmy nie są w stanie samodzielnie wytworzyć.

 

KTÓRE BIAŁKO JEST LEPSZE?

Podkreśla się, że białko roślinne jest zdrowsze od białka zwierzęcego, jednak to drugie również jest potrzebne naszemu organizmowi, oczywiście w rozsądnych ilościach. Soja może wywołać reakcje alergiczne. Według przeprowadzonych badań długie spożywanie produktów sojowych przyczynia się również do powstania wola tarczycy.

Jeśli chodzi o produkty dla kulturystów, dowiedziono, że trening siłowy połączony z jedzeniem białka mięsnego przyczynia się do spadku ilości tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym wzroście beztłuszczowej masy ciała. Produkty roślinne nie odnotowały tak spektakularnego wyniku: ilość tkanki tłuszczowej pozostała bez zmian, a wzrost beztłuszczowej masy ciała był niewielki.

 

Tagi: