Płatki owsiane – dlaczego to od nich warto zacząć dzień?

2019-03-14 15:45:33
Płatki owsiane – dlaczego to od nich

Powiedzieć, że płatki owsiane są dobrym źródłem energii o poranku, to powiedzieć zdecydowanie za mało. Powodów, żeby to od nich właśnie zacząć dzień, jest znacznie więcej. Wiedzą to zwłaszcza ci, którzy owsiankę jedzą nałogowo i z niesłabnącym upodobaniem.

Owsianka zamiast…

Na polskim stole śniadaniowym dominują kanapki i jajecznica. Jajecznicy często towarzyszy kiełbasa. W weekendy pozwalamy sobie na naleśniki, bo mamy więcej czasu na ich przygotowanie. Za to najmniej poświęceń i wysiłku wymagają płatki. Polacy najchętniej wybierają płatki kukurydziane oraz przeróżne krążki i kulki smakowe. Niektórzy uzbrajają się w energię gotowym muesli z dodatkiem czekolady, orzechów i suszonych owoców. Takie mieszanki wystarczy zalać mlekiem lub jogurtem – i śniadanie gotowe. Ale czy jest to możliwie najzdrowszy wariant? Tego już powiedzieć nie można. Sklepowe płatki zbożowe zawierają bardzo duże ilości cukru, za to niewiele błonnika. Może są i smaczne, ale na pewno też tuczące i, w gruncie rzeczy, niezbyt odżywcze. Jeśli chcemy jeść zdrowo i dobrej jakości śniadanie ma dla nas znaczenie, zrezygnujmy z miodowych płatków kukurydzianych, słodkich kółeczek i czekoladowych kulek. Postawmy za to na tradycyjne płatki owsiane. Je także przygotujemy szybko, w dodatku z ogromnym pożytkiem dla organizmu.

 

Owies nie tylko koniom służy

Płatki owsiane, czyli przystępniejsza wersja owsa zwyczajnego. Są bogate w magnez, selen, witaminy z grupy B i zdrowe kwasy tłuszczowe. Zawierają bardzo korzystny zestaw aminokwasów, dostarczają białka, błonnika i najbardziej wartościowych węglowodanów. Owsianka zaserwowana na śniadanie doda nam energii na długie godziny, bo owiec ma niski indeks glikemiczny – cukier z zawartych w nim węglowodanów uwalnia się długo i stopniowo. Magnez, selen oraz witaminy z frakcji B wpływają pozytywnie na pracę układu nerwowego. Odstresowują, uśmierzają napięcia, wspomagają koncentrację i pamięć. Kwasy tłuszczowe pomagają obniżyć poziom cholesterolu, chronią naczynia krwionośne i serce. To samo zresztą robi błonnik. Owsianka to lekki i niskokaloryczny przysmak. Choć dodaje energii, jednocześnie pomaga schudnąć, bo reguluje proces przemiany materii oraz poziom glukozy we krwi.

Czym wyróżnia się owies na tle innych zbóż? Przede wszystkim zawartością i składem błonnika. Jest pod tym względem rekordzistą. Płatki owsiane zawierają 14% błonnika, w tym 8% to beta-glukan – błonnik rozpuszczalny w wodzie. Ma on tę własność, że wiąże ze sobą kwasy tłuszczowe oraz toksyny, wspomaga wydalanie cholesterolu, spowalnia wchłanianie cukru i daje nam poczucie sytości. Wpływa również pozytywnie na florę bakteryjną jelit. Frakcja nierozpuszczalna w wodzie pomaga za to uporać się z zaparciami, przyśpieszając pracę jelit.

Owies zawiera ponadto flawonoidy i inne przeciwutleniacze (m.in. witaminę E oraz pochodne kwasów cynamonowych), które działają odmładzająco na skórę, chronią przed ekspansją wolnych rodników i są bardzo ważnym elementem w profilaktyce nowotworów oraz chorób układu krążenia.

Dla kogo zatem owsianka na śniadanie jest najlepsza? Dla sportowców, osób pracujących umysłowo, ludzi przemęczonych i zestresowanych. Dla tych, którzy chcą schudnąć i podkręcić metabolizm. Dla cukrzyków i tych, co chcą obniżyć ciśnienie krwi.

Osoby mające problemy z trawieniem powinny być może zrezygnować z owsianki na rzecz łatwiej strawnej kaszy jaglanej. Ale już osoby uczulone na gluten nie muszą z niczego rezygnować. Wystarczy, że sięgną po owsiankę bezglutenową.

 

Kilka pomysłów na śniadanie z płatków owsianych

1. Owsianka dla aktywnych.

Płatki ugotuj z godnie z instrukcją na opakowaniu. Dodaj do nich pokrojonego w plastry banana lub awokado, garść suszonych owoców (np. rodzynek, żurawiny), dowolną ilość naturalnego miodu oraz nieco nasion – sezamu, lnu, amarantusa.

2. Owsianka na piękną cerę.

Porcję płatków zalej letnią wodą i odstaw na noc. Rano połącz ją z dwiema łyżkami chudego twarogu, tartym jabłkiem, rodzynkami, miodem i orzechami włoskimi.

3. Ciastka owsiane dla łasuchów.

Płatki łączymy z dowolnymi składnikami – wanilią, cynamonem, wiórkami kokosowymi, orzechami, nasionami, suszonymi owocami, tartym jabłkiem, kawałkami czekolady – wszystko zależy od tego, na co mamy ochotę. Dodajemy do nich masło, olej lub jajko, czyli ingredient, który będzie spoiwem suchych składników. Dosładzamy miodem, melasą lub cukrem trzcinowym. Możemy też dolać mleka. Całość dokładnie mieszamy, układamy w okrągłe placuszki na papierze do pieczenia i wsuwamy do piekarnika (180 stopni) na około kwadrans.

 

 

Tagi: