O bieganiu słów kilka, czyli jak przygotować się do treningów

2019-03-14 15:45:33
O bieganiu słów kilka, czyli jak

Bieganie jako dyscyplina sportowa zawdzięcza swoją popularność przede wszystkim stosunkowo niskim kosztom finansowym, jakie za sobą pociąga. Do biegania potrzebne są bowiem tylko odpowiednie buty. Nic więcej.

Buty to podstawa

Buty są w bieganiu sprawą podstawową. Od jakości obuwia, w którym biegamy, zależy zdrowie naszych stawów. Bieganie w nieodpowiednim obuwiu prędzej czy później musi skończyć się dotkliwą kontuzją, która może uniemożliwić nie tylko kontynuowanie treningów, ale i w ogóle uprawianie wielu innych dyscyplin sportowych. Dlatego warto zainwestować w obuwie przeznaczone specjalnie do biegania.

W ofercie każdego dobrego sklepu biegowego mieszczą się buty najprzeróżniejszego typu. Im bardziej zróżnicowany asortyment, tym większa szansa, że nabędziemy obuwie odpowiadające naszym predyspozycjom, sposobowi poruszania się i budowie stóp. To bardzo ważne, aby wybrać obuwie dostosowane w stu procentach do naszych potrzeb.

Pierwszą rzeczą, która zasługuje na uwzględnienie, jest rodzaj podłoża, po którym mamy zamiar biegać. Buty przeznaczone do biegania po asfalcie różnią się znacznie budową od takich, które dostosowane są do biegania na miękkiej nawierzchni. W dobrym sklepie biegowym zostaniemy szczegółowo poinformowani o właściwościach poszczególnych modeli.

W dalszej kolejności należy wziąć pod uwagę typ stopy. Wyróżnia się trzy zasadnicze typy: neutralny, pronujący oraz supinujący. Stopa typu neutralnego charakteryzuje się tym, że podczas biegu ciężar całego ciała rozprowadzany jest równomiernie po całej stopie. Po czym rozpoznać typ neutralny? Po ułożeniu stopy względem nogi w czasie biegu – jeśli tworzy z nią kąt prosty, możemy mówić o typie neutralnym. Typ pronujący odznacza się tym, że ciężar ciała podczas biegu przenoszony jest głównie na wewnętrzną stronę stopy. W ten sposób biegają przede wszystkim osoby z płaskostopiem. Typ supinujący natomiast, odwrotnie, cechuje się przemieszczeniem ciężaru ciała głównie na zewnętrzną stronę stopy. Typ supinujący jest typem najrzadszym.

Przy zakupie obuwia biegowego nie ulegajmy złudzeniu, że buty się rozchodzą. Produkowane jest ono bowiem w taki sposób, żeby właśnie się nie rozciągało. W związku z tym należy wybrać taki model, który będzie w zupełności pasował na naszą stopę już w sklepie.

 

Odzież termoaktywna

Jeśli wydatki nam na to pozwalają, możemy zaopatrzyć się również w odzież termoaktywną. Pozwala ona zachować organizmowi ciepło na dłużej, dlatego o wiele bardziej nadaje się do biegania jesienią czy zimą niż inne rodzaje odzieży. Odzież termoaktywna odprowadza pot z powierzchni skóry i zapobiega w ten sposób oziębianiu się organizmu. Nie oznacza to jednak, że znajduje zastosowanie tylko o zimnych porach roku. Produkuje się również odzież termoaktywną przystosowaną do wysokich temperatur. Nie ma ona ani dodatkowej warstwy, ani tylu ociepleń, co jej bliźniaczy, jesienno-zimowy wariant. Zapewnia większą wentylację, zwiększając tym samym komfort biegania.

 

Jak często?

Na wielu stronach internetowych poświęconych bieganiu można spotkać się z opinią, że bieganie ma sens tylko wtedy, jeśli biegamy co najmniej trzy razy w tygodniu. Rzadsze treningi mijają się z celem. Dalecy jesteśmy od kwestionowania tej obiegowej prawdy, która zapewne nie bez racji zyskała sobie posłuch wśród internautów. Jako optymalną ilość treningów wskazuje się od 4 do 6 w tygodniu.

 

 

Tagi: