Co jeść przed i po treningu?

2015-08-03 10:08:33
Co jeść przed i po treningu?

Wszyscy wiedzą, że treningom musi towarzyszyć odpowiednia dieta – inaczej cały wysiłek może pójść na marne. Jakie produkty jeść przed, a jakie po treningu, aby szybko zauważyć efekty ćwiczeń?

TRENING A ODPOWIEDNIA DIETA

Aby przygotować organizm na wzmożoną aktywność fizyczną oraz pomóc mu się zregenerować po intensywnym treningu, powinniśmy dostarczyć mu odpowiednich produktów, bogatych w witaminy, mikroelementy, a nawet kalorie (w określonej ilości), które dodadzą mu energii.

Kalorie są potrzebne, ponieważ poddawane silnemu wysiłkowi mięśnie potrzebują wielkiej dawki dostarczanej energii. Co więcej, chodzi tu o pewną nadwyżkę energetyczną, która jest konieczna, aby móc zbudować odpowiednią masę mięśniową. Dieta jest zatem niezwykle ważna!

 

CO JEŚĆ PRZED TRENINGIEM?

Jeśli trenujemy rano, śniadanie powinno dostarczyć naszemu organizmowi potrzebnych węglowodanów – zarówno w formie złożonej, jak i prostej. Co warto zjeść? Możemy wybrać np. jogurt z orzechami i garścią owoców.

Przed popołudniowym treningiem lepiej zjeść coś pożywnego, lecz lekkiego, ponieważ dostateczna ilość węglowodanów została już dostarczona do organizmu. Jednocześnie nadal potrzebuje on siły do ćwiczeń! Najlepiej zdecydować się na pierś drobiową, rybę lub wołowinę, a jako dodatek wybrać ryż, makaron lub kaszę z warzywami.

Jeśli trenujemy wieczorem, musimy pamiętać, że organizm potrzebuje zapasu energii, ale my powinniśmy powoli wyciszać nasz żołądek przed snem. Dobrym pomysłem będzie zjedzenie kromeczki chleba z ulubionym dżemem i udanie się na trening.

 

CO JEŚĆ PO TRENINGU?

Po treningu nasz organizm jest wykończony, zatem trzeba wybrać te produkty, które pozwolą mu na szybką regenerację. Unikamy tłuszczy, wybierając zamiast nich potrawy o wysokim indeksie glikemicznym. Istotne jest, by taki posiłek zjeść do godziny po treningu – w innym przypadku organizm zacznie pobierać potrzebne białka z mięśni, co zmniejszy ich masę.

Dobrym pomysłem na posiłek po ćwiczeniach będzie np. ryż z piersią kurczaka czy ryba z pieczywem oraz warzywami. Aby uzupełnić niedobory białka, warto dodatkowo zjeść wybrany przetwór mleczny – jogurt, kefir, twaróg – lub po prostu napić się mleka.

Jeśli trenujemy wieczorem, zjedzony przez nas posiłek prawdopodobnie będzie już kolacją. Musi być ona lekka, a jednocześnie powinna uzupełniać wszystkie niedobory składników odżywczych, jakie powstały w naszym organizmie po intensywnych ćwiczeniach. W posiłku powinno przeważać białko, zaś ilość węglowodanów należy ograniczyć. Zdecydujmy się na omlet z warzywami, kromkę chleba z twarogiem i kiełkami, kawałek ryby czy kurczaka z niewielką ilością ryżu lub kaszy.

 

Tagi: